MARIËT MEESTER

10 oktober 2019 Gekke foto van mezelf teruggevonden. Hij stamt uit het begin van de jaren negentig en heeft te maken met een van de projecten van Erwin Olaf. Niet lang na de omwenteling in Oost- Europa trok de fotograaf naar Slowakije om de grillig gevormde vazen en kandelaars van glaskunstenaar Borek Sipek vast te leggen. In wijken waar arme Roma woonden vroeg hij mensen om in hun eigen omgeving te poseren met de objecten van Sipek. Ongetwijfeld bood hij ze er een paar centjes voor. Zelf had ik op dat moment al heel wat tijd doorgebracht bij arme Roma in Oost-Europa. Ik had kinderen met vervilte haren en voetjes met ingevreten vuil op schoot gehad, er waren me zelfs baby’s te koop aangeboden. In de woninkjes van de Roma, wier gemiddelde levensverwachting ver beneden die van niet-Roma lag, was ik belaagd door vlooien en bedwantsen. Het stond me tegen dat Erwin Olaf uitgerekend deze mensen als decor voor de dure kunstvoorwerpen gebruikte, daarom schreef ik een vlammend stuk voor de Volkskrant. Op de foto die ik erbij deed, een persiflage die op mijn verzoek was gemaakt door Jaap de Ruig, poseerde ik in mijn meest deplorabele gedaante met een destijds luxe object, een van de eerste laptops. De Volkskrant wilde het artikel en de foto niet plaatsen. Misschien terecht, misschien niet, soms loopt het zo. Zodra Erwin Olaf weer eens in de aandacht staat, moet ik er toch altijd even aan denken.

MARIËT MEESTER

10 oktober 2019 Gekke foto van mezelf teruggevonden. Hij stamt uit het begin van de jaren negentig en heeft te maken met een van de projecten van Erwin Olaf. Niet lang na de omwenteling in Oost- Europa trok de fotograaf naar Slowakije om de grillig gevormde vazen en kandelaars van glaskunstenaar Borek Sipek vast te leggen. In wijken waar arme Roma woonden vroeg hij mensen om in hun eigen omgeving te poseren met de objecten van Sipek. Ongetwijfeld bood hij ze er een paar centjes voor. Zelf had ik op dat moment al heel wat tijd doorgebracht bij arme Roma in Oost-Europa. Ik had kinderen met vervilte haren en voetjes met ingevreten vuil op schoot gehad, er waren me zelfs baby’s te koop aangeboden. In de woninkjes van de Roma, wier gemiddelde levensverwachting ver beneden die van niet- Roma lag, was ik belaagd door vlooien en bedwantsen. Het stond me tegen dat Erwin Olaf uitgerekend deze mensen als decor voor de dure kunstvoorwerpen gebruikte, daarom schreef ik een vlammend stuk voor de Volkskrant. Op de foto die ik erbij deed, een persiflage die op mijn verzoek was gemaakt door Jaap de Ruig, poseerde ik in mijn meest deplorabele gedaante met een destijds luxe object, een van de eerste laptops. De Volkskrant wilde het artikel en de foto niet plaatsen. Misschien terecht, misschien niet, soms loopt het zo. Zodra Erwin Olaf weer eens in de aandacht staat, moet ik er toch altijd even aan denken.