Koloniekak.
Leven in een gevangenisdorp
De twintigste eeuw in Veenhuizen
Literaire non-fictie, Stichting Het Drentse
Boek. Eerste druk 2012, zevende druk 2023.
Koloniekak beschrijft het leven in de twintigste
eeuw in de gevangeniskolonie Veenhuizen.
Mariët Meester, die er opgroeide, schetst deze
bijzondere gemeenschap aan de hand van
herinne-ringen van oud-inwoners.
Veenhuizen was tot 1983 niet toegankelijk voor
buitenstaanders; rondom stonden bordjes
‘Verboden toegang’. De bevolking bestond uit
justitieambtenaren, die uit het hele land
kwamen. Door mensen uit de omgeving werden zij ‘koloniekak’ genoemd,
vanwege hun ambtenarenstatus en omdat ze geen Drents, maar
Nederlands spraken.
Mariët Meester praatte met tientallen oud-Veenhuizers. Ze vertelden
hoe overal de invloed van de gestichten aanwezig was: kinderen namen de
boevenbus naar school, gewapende gestichtswachters hielden de tuinman
in de gaten, en bij promotie hoorde een grotere woning. Leven en werk
liepen op wonderlijke wijze door elkaar. In Veenhuizen had de bevolking een
unieke relatie met landlopers, criminelen en oorlogsdelinquenten.
Krant
Noorderbreedte - interview door Kees Willemen
Het Parool - interview door Maartje de Gruyter
Dagblad van het Noorden - René Otterloo n.a.v. de boekpresentatie in het
Gevangenismuseum
NRC-Handelsblad - 'Hollands Dagboek' door Mariët Meester
Radio
Radio 1, OVT, in gesprek met Jos Palm en Mathijs Deen
RTV-Drenthe, korte radioreportage door Margriet Benak
Radio 2, Spijkers met Koppen, in gesprek met Felix Meurders
Uit recensies:
Sinds 1823 herbergt het Drentse Veenhuizen drie gestichten. Eerst werden
er wezen en vondelingen ondergebracht, later vooral daklozen en bedelaars
die via het werk in het veen werden heropgevoed. Later werden de
gestichten Rijkswerkinrichtingen voor mannen die 'verpleegden' werden
genoemd. In de 20e eeuw ontwikkelden de gestichten zich tot
gevangenissen met gedetineerden, waaronder oorlogsmisdadigers en
Indië-deserteurs. Nog steeds telt Veenhuizen drie strafinrichtingen met in
totaal zo'n duizend gevangenen. Naast de gevangenen huisvestte
Veenhuizen tot 1983 uitsluitend justitie-ambtenaren en hun gezinnen,
afkomstig uit het hele land. Vanwege de ambtenarenstatus en omdat ze
geen Drents maar Nederlands spraken, werden ze door de mensen uit de
omgeving 'koloniekak' genoemd. De auteur groeide op in Veenhuizen. Op
basis van interviews met tientallen oud-bewoners reconstrueert ze scènes
uit het leven in dit bijzondere besloten dorp. De lichtvoetige, zeer
toegankelijke verteltrant maakt het tot een meeslepend en interessant boek
voor een groot publiek.
Drs. M.H. Langelaan, NBD|Biblion recensie
(...) waar komt het voor dat bewoners van een dorp samen met
gedetineerden de kerkdienst bezoeken? En kinderen naar school worden
gebracht in de ’boevenbus’, waarmee de rest van de dag gevangenen
worden vervoerd? Dat partijtjes voetbal gaan tussen teams uit de
verschillende gestichten? En waar hebben huisvrouwen het gemakkelijker
dan in Veenhuizen, waar gevangenen de zware klussen in en om het huis
opknappen? Ze lappen ramen, behangen slaapkamers en onderhouden de
moestuinen. Zo leven de bewoners van Veenhuizen decennialang samen
met gedetineerden. (...) Tot 1983 mogen hier alleen mensen in dienst van de
gestichten wonen. Ga je met pensioen of wissel je van baan, dan moet je
Veenhuizen onmiddellijk verlaten. Het gebied van ruim drieduizend hectare
mag door niemand anders worden betreden en dat wordt met driehonderd
’verboden toegang’-bordjes aan iedereen duidelijk gemaakt.
(...) Dat maakt Koloniekak luchtig, verrassend en vermakelijk leesvoer dat
smaakt naar méér.
Marjolein te Winkel in Dagblad van het Noorden***
(...) De grote geschiedenis van de twintigste eeuw daalt in dit justitiedorp
neer in een reeks kleine verhalen, die Mariët Meester op een sprekende, ja
meesterlijke, wijze heeft verwerkt. Het is het soort boek geworden dat je uit
hebt voordat je er erg in hebt.
(...) In haar dankwoord meldt ze dat alle gesprekken zijn gefilmd en
compleet zijn uitgetypt, zodat er niks verloren gaat. Meester gaat daar, zo
kondigt ze aan, in een volgend project mee aan de slag. Als Koloniekak daar
een voorproefje van is, zijn de verwachtingen over dat vervolg hoog
gespannen.
Jos van der Lans voor Canon Sociaal Werk Nederland ****
Koloniekak geeft een interessant beeld van het leven in het bijzondere dorp
Veenhuizen (...) en is met veel liefde en respect voor de mensen
opgeschreven. De schrijfster verdient bewondering voor haar poging om het
gevangenisdorp, en vooral de mensen die er leefden, in beeld te brengen. Ze
blijkt ook in staat om een aantal verhalen op een zeer spannende wijze te
vertellen door de ervaringen van enkele gesprekspartners verrassend te
laten samenkomen. Een aanrader om het boek te lezen en om Veenhuizen
nog eens te bezoeken. Voorin het boek staat een overzichtelijke plattegrond
van het dorp en een overzicht in jaartallen van de geschiedenis van
Veenhuizen.
Jan Hendriks in de Hoogeveensche Courant
(...) zo heerlijk geschreven dat ik er geen genoeg van kon krijgen en het in
één ruk heb uitgelezen. Ik ben nu met de tweede keer bezig, (...) alsjeblieft
Mariët Meester nog zo'n boek.
Loger op bol.com *****
Een van de leukste boeken over Veenhuizen van de afgelopen tijd.
Wat een geweldig boek. Minder kan ik er niet van zeggen. Ik lees het met
veel plezier en kan het bijna niet meer wegleggen. (...) een grote diversiteit
aan beschrijvingen van het leven in de kolonie Veenhuizen in de laatste
eeuw. Allerlei mensen komen juist weer van een andere kant voorbij, de drie
van Breda waren eerst politieke gevangenen in Veenhuizen. De woelige
jaren zestig en zeventig bracht ook een stroom aan -gogen in Veenhuizen
op gang. De gevangenisopstand en hoe die neergeslagen werd, wordt op
beeldende wijze en van binnenuit beschreven. Maar ook voor persoonlijk
leed en liefde heeft Mariët Meester oog. Zonder de precieze namen te
noemen lees je over liefdes die in zo'n kleine gemeenschap ontstaan, maar
ook over verschrikkelijke gebeurtenissen, zoals een verdronken kindje
schrijft Mariët Meester met respect en veel gevoel voor het tijdsbeeld en het
persoonlijke drama.
Webzigt op bol.com *****