Als dochter van ‘meester Meester’ groeide
Mariët Meester op in de afgelegen justitie-
kolonie Veenhuizen, toen het Drentse dorp
nog verboden was voor buitenstaanders.
De kleine Mariëtte ging in een gevangenis-
bus naar de kleuterschool, de tuin van het
huis waar ze woonde werd door
gevangenen onderhouden en op zondag
zat ze samen met gevangenen — haar
rolmodellen — in de kerk.
Voor Koloniekind kroop Meester weer in de
huid van het meisje dat ze ooit was. Aan de
hand van haar persoonlijke verhaal
beschrijft ze van binnenuit hoe de
inwoners van Veenhuizen samenleefden
met de criminelen die ze moesten
bewaken.
Krant en tijdschrift
VPRO gids - ‘De jeugd van Mariët Meester
in een gevangenisdorp’, interview door
Angela van der Elst.
de Krant - ‘Mariët Meester schrijft nieuw
boek over leven in gevangeniskolonie’,
interview door Fiona Huisman.
NRC - ‘Het gesticht is nu een mooi
vooruitzicht’, een wandeling over de
begraafplaats van Veenhuizen. Tekst:
Mariët Meester.
Dagblad van het Noorden - ‘Herinneringen
van een koloniekind ‘, interview door
Leonie Sinnema.
Radio en televisie
RTV Drenthe - ‘Koloniekind’, een TV-special
(25 min.) gemaakt door Ilona van Veen en
Margreet Gort
RTV Drenthe - interview door Cunera van
Selm in het cultuurprogramma Kolkend.
Radio 1, Villa VdB - interview door Elles de
Bruin (beeldradio).
Radio 4, De ochtend van 4 - Femke
Liemburg, van Boekhandel Daan Nijman in
Roden bespreekt het Boek van de Week.
Uit recensies:
(…) Koloniekind is heel puur geschreven
vanuit een kind dat niet beter weet dan
dat het leven wordt gedeeld met
gevangenen.
Margot Pol in NRC
(…) Hoe was het om op te groeien in dit
bijzondere dorp, waar bijna alles eigendom
was van het Ministerie van Justitie (...).
Meester heeft een prettig lichte schrijfstijl
en vertelt met humor over haar
kinderavonturen in het afgelegen dorp,
waar gewa's (gestichtswachters) alles en
iedereen voortdurend in de gaten houden.
Paola van de Velde in De Telegraaf
(…) Koloniekind vertelt van binnenuit het
verhaal van een uniek dorp, maar dan toch
vooral als het decor waartegen Meesters
jeugd zich heeft afgespeeld. De voorgrond
wordt breed ingenomen door de
minutieuze memoires van schrijfster en
essayiste Meester en dat zal voor haar fans
een boeiende toelichting zijn op haar
oeuvre, waarin Veenhuizen regelmatig
opduikt.
Marijke Laurense in Trouw
Uit blogs:
(…) Het verhaal van binnenuit leest als een
avontuurlijke roman. Het is alsof (...) ik
naast Mariët zit op die achterste kerkbank
en hoop dat er een gedetineerde net op
dat moment een vluchtpoging doet. (…)
Vooral omdat de belevenissen uit de eerste
hand komen is het verhaal zo boeiend.
Mariët is getuige à charge, maar haar
verklaring is niet belastend voor het dorp.
Juist wordt Veenhuizen in haar boek
vrijgesproken van de bevooroordeelde
veroordeling die de wereld buiten de
kolonie eraan geeft. Ze heeft een levendige
fantasie, zo schijnt het. Maar de voorvallen
en gebeurtenissen zijn alle realiteit, uit het
leven gegrepen.
Jurjen van der Hoek in zijn blog
Kunststukjes
Koloniekind
Opgroeien in het
gevangenisdorp
Veenhuizen
Non-fictie, 288 pag.
De Arbeiderspers,
Eerste en tweede druk
april 2022, Derde druk
mei 2022