Sevillana
roman 1e druk Uitg.
Meulenhoff 1990
2e druk Uitg.
Auteursdomein
2007
Zie ook het boek De tribune van de
armen (2017)
Heen en weer geslingerd tussen
afschuw en fascinatie ondergaat een
jonge, naar geestelijke verdieping
zoekende vrouw de paasweek van
Sevilla. De geuren van wierook en bier
vermengen zich. Groepen machos
torsen morbide beelden op hun nek. In
het geheim neemt zij als enige vrouw
deel aan een nachtelijke processie. Als
zij zich daaruit teleurgesteld losrukt,
wordt ze opgevangen door de zigeuner
van wie ze eerder een ezel kocht.
Samen met hem en het ezeltje, dat ze
Sevillana heeft gedoopt, begint ze een
voettocht door Andalusië.
Tijdschrift
Geen galeislaaf in loondienst, interview
in Elsevier
Uit recensies
- Met Sevillana heeft Mariët Meester
een zeer meeslepend boek geschreven
dat tussen alle, vaak ook komische
praktische beslommeringen door,
uiteindelijk draait om de
tegenstellingen tussen denken en
doen, gebondenheid en vrijheid,
cultuur en natuur. De hulp die de
gitano Jaime geeft is aanvankelijk zeer
aards, enigszins tot teleurstelling van de
ik-figuur, die haar wat hippie-achtige,
romantische vooroordelen over ‘de'
zigeuner steeds verder ontkracht ziet.
Pas als ze op de been gekrabbeld is en
ze haar onafhankelijkheid hervindt,
krijgt haar relatie met Jaime meer
geestelijke diepgang en de roman zijn
prachtige climax.
Hein Cuppen in oDrom.
- Sevillana is een klassiek voorbeeld van
een zelfopgelegde brainwashing om
authentieker en avontuurlijker te gaan
leven, maar het zijn de ernst en de
gedrevenheid waarmee Mariet Meester
schrijft die het boek gloedvol laten
lezen. De cultuurschok die haar
personage ondergaat is natuurlijk
typisch, en onvermijdelijk voor haar
noordelijke natuur. Maar haar behoefte
om alles en zichzelf op de helling te
zetten is gemeend, en dat voel je in
Meesters ongeremde emotionele stijl,
die nochtans perfect leesbaar blijft.
Sevillana is geschreven als in één grote
geut, een razend vuur dat tegelijk blust.
Karel Osstyn in de Standaard
- De manier waarop Meester de tocht
van de man met de vrouw en ezel
beschrijft, verwijst overduidelijk naar de
reis van Jozef en Maria. In hun
gesprekken komende dwingende
vragen over leven en dood, liefde en
sterven, goed en slecht, geloof en
instinct aan de orde. Uiteindelijk
verdwijnt Jaime weer uit haar leven en
de laatste dagen van de reis tellen voor
de vrouw louter ontberingen. Maar die
kan ze beter aan dan voorheen. Haar
prioriteiten zijn anders komen liggen.
De conclusie is dan ook dat er zeker
sprake is geweest van loutering, zij het
dan op een andere manier dan de
devote wijze die in het verschiet leek te
liggen.
Het Nieuwsblad